پرسش :

جايگاه و اهميت گفت‏گو در دوره نامزدى چيست و توجه به آن تا چه حد مى‏ تواند در ازدواج موفق مؤثر باشد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
مهم‏ترين قسمت در فرايند خواستگارى(دوره نامزدى)گفت‏گوى دختر و پسر است كه متأسفانه به گونه‏ اى بايسته و شايسته به آن توجه نمى‏ شود. گاهى خود دختر و پسر از آن غفلت مى‏ كنند و در مواردى خانواده‏ ها به ويژه خانواده دختر با آن به مخالفت برمى ‏خيزند.
در برخى از مناطق كشور اصلا اجازه گفت‏گو به دختر و پسر نمى‏ دهند. در مناطقى ديگر، حداكثر زمان گفت‏گو 15 تا 20 دقيقه و آن هم فقط يك بار است. در خانواده‏ هايى اجازه مى‏ دهند؛ ولى حتما بايد در حضور بزرگ‏ترها باشد يا نگهبانى را براى آنان قرار مى‏ دهند كه جالب نيست بهتر است گفت‏گوى دختر و پسر در حضور ديگران نباشد تا آرامش كافى داشته باشند. صحبت اول در محل مطالعه و گذراندن زندگى دختر، گفت‏گوى دوم در اتاق پسر، هر دو را با ديدن تابلو نوشته‏ ها، پوسترها و كتاب‏ هاى مورد مطالعه، تاحدودى با علايق، سلايق و افكار هم آشنا مى‏ سازد. و دختر و پسر تحت فشار نظارت ديگران نمى‏ توانند درست گفت‏گو كنند. گاهى اجازه مى‏ دهند؛ اما با تذكرهاى پياپى مبنى بر تمام كردن آن دختر و پسر را دچار اضطراب مى‏ كنند.
دليل مخالفت برخى خانواده‏ ها شايد اين باشد كه دين مقدس اسلام، اين‏ گونه ارتباطات را نمى ‏پسندد؛ در حالى كه اسلام با گفت‏گوى دختر و پسر نامحرم ،مردها مى توانند با نامحرم با شرايط ذيل صحبت كنند: 1. به قصد لذت و ريبه نباشد؛ 2. با اين صحبت كردن به گناه آلوده نشوند (سيد مسعود معصومى، احكام روابط زن و مرد، ص 137). خانم‏ ها مى ‏توانند با نامحرم صحبت كنند مشروط به آن كه: 1. به قصد لذت و ريبه نباشد؛ 2. صداى خود را ترقيق و تلطيف نكنند (مساوى است با كش‏دار و با كرشمه سخن نگويند)؛ 3. خوف افتنان (مساوى است با فتنه و آشوب) نباشد (همان،ص 141 و 142). و نگاه كردن آنان به يك‏ديگر اگر خانم مسلمان كاملا حجاب خود را رعايت كرده باشد، نگاه كردن به (وجه و كفين )مساوى است با صورت و دست‏هاى او براى مرد با شرايط ذيل اشكال ندارد: 1. وجه و كفين، زينت نشده باشد؛ 2. نگاه به قصد لذت و ريبه نباشد (همان، ص 36). و خلوت آنان با رعايت ضوابط شرعى مخالفتى ندارد؛ ( اگر زن و مرد نامحرم در محل خلوتى باشند كه كسى آن‏جا نباشدو ديگرى هم نتواند وارد شود. چنانچه بترسند كه به حرام بيفتد، بايد از آن‏جا روند و ماندن آن‏ها در آن مكان حرام است )همان، ص 160. به ويژه اگر اين ارتباطات به قصد ازدواج باشد.
در مواردى تعصب‏ ها و غيرت‏ هاى بيجا مانع است كه اگر به پيامدهاى منفى حذف گفت‏گو در خواستگارى و در نتيجه ناكامى در ازدواج دو جوان توجه شود، از اين تعصب‏ هاى بيجا دست برخواهند داشت.
گفت‏گو را جدى بگيريد. خجالت نكشيد و رودربايستى نداشته باشيد. تمام سؤالاتى را كه در زندگى آينده شما تأثيرگذار است ار طرفتان بپرسيد؛ همان‏گونه كه اگر در جلسه خواستگارى، پدر خانواده حضور نداشته باشد، حتما علت عدم حضور او را سؤال مى‏ كنيد و همان طور كه از دانشكده محل تحصيل طرف و از وضعيت اشتغال او مى‏ پرسيد.
منبع:سایت انوار طاها